2012. május 12., szombat

Ártalmas dezodorok?



Néhány hónapja hallom már itt-ott, hogy nem túl egészséges alumínium tartalmú dezodorokat használni, viszont nem tudtam pontosan, mi ennek az oka. Valóban ártalmas lehet ez az összetevő, vagy csak egy újabb rémhírről van szó?





Aztán megtaláltam a választ a kérdésemre:
A dezodorok arra szolgálnak, hogy a kellemetlen testszagot semlegesítsék, amit négyféleképpen tudnak megtenni: illatosítanak, szagtalanítanak, lehetnek gombaölők és pórusösszehúzók. A dezodorok illatosítanak bennünket és elfedik saját szagunkat. Tág értelemben ide tartoznak a parfümök és kölnik is, de van néhány deo is ami kizárólag ezen az elven működik. 
A szagtalanítók nem akadályozzák meg, hogy izzadjunk, csak a pórusokon távozó szagos vegyületeket kötik meg valamilyen kémiai reakcióval vagy adszorpcióval, így a termelődő izzadságnak egyszerűen nem lesz szaga. Erre képes például a házikozmetikában és biokozmetikában használatos szódabikarbóna. A gombaölők olyan anyagok amik a bőrön található gombákat ölik meg, így az izzadságunk szagát mérséklik. A szódabikarbónának is van ilyen hatása is (én a használatától kissé idegenkedem, nem is tudom, hogy kellene használni, illetve hogy az mennyire kényelmetlen), de a dezodorokban általában szintetikus gombaölőszereket használnak, vagy zsályához hasonló gyógynövénykivonatokat, ha az illatkompozícióba beleillik. 
Végezetül a pórusösszehúzók: ezek nem engedik izzadni az embert. Persze nem egyforma hatásfokkal: vannak olyanok köztük amik csak enyhén hatnak, ezzel mérséklik az izzadást és vannak egészen drasztikusan működő szerek is: ezek az alumíniumsók.Az alumínium- és a cinksók általában nem károsak a bőrünknek, sőt erős gyulladáscsökkentő hatásúak. Ha valahol piros, ég a bőrünk, akkor kenjük be nyugodtan ilyen kencével és sokat fog segíteni. Ezen kívül természetesen rendkívül erős pórusösszehúzó hatása is van, ezért például a lábizzadás csökkentésére is kiváló lehet. Hónalj alatti használata nőknek nem ajánlott, mert a mell nyirokmirigyeinek helyi méregkiválasztása éppen a hónaljon keresztül, izzadással történik legerőteljesebben. Ha ezt az erős pórusösszehúzóval megakadályozzuk, akkor hátráltatjuk a méreganyagok kiválasztását a mell mirigyállományából, ami hosszú távon akár daganatos betegségek kialakulásához is vezethet. Állítólag tudományosan bizonyított, hogy a legtöbb daganat (az összes 50%-a) a mell külső oldalában jelenik meg, vagyis ott, ahova a dezodort kenjük, fújjuk. 




Az alumínium-mentes dezodorok nagy hátránya mindezek után egyértelmű: sajnos nem szab olyan sikeres gátat az izzadásnak és a kellemetlen szagoknak, mint az alumínium tartalmú társai. Tehát sajnos kompromisszumot kell kötnünk: megpróbálunk egészségesek maradni és minimalizálni a veszteséget, vagyis megkeresni a számunkra leginkább megfelelő hatással bíró alumínium-mentes dezodort.

Amire érdemes odafigyelni az izzadásgátlás során, az a hónalj gyakori szőrtelenítése. Az ember ott izzad jobban, ahol több a testszőrzete. A szőrszálak ugyanis lassítják az izzadságcseppek párolgását. Egyik lehetséges eszköz az izzadás csökkentésében a szőrtelenítés.

Első alumínium-mentes dezodorom az Alverde körömvirág golyós dezodora, amit néhány hete tesztelgetek, egyelőre fürdés után éjszakára vagy itthon használom, nagyobb bevetéseken (értsd, mikor elmegyek itthonról) még nem mertem alkalmazni. Ami szimpatikus benne, hogy nem tartalmaz szintetikus tartósítószert, színezőanyagot, állati eredetű és ásványi olaj alapú összetevőket. Nagy kedvencem a körömvirág, ezért is választottam őt, az illata azonban szerintem lehetne kevésbé erőteljesebb. Mellette szól a Krémmánia értékelése is (bár ezt én csak utólag fedeztem fel), ahol az alumínium-mentes dezodorok között az első helyen szerepel. 



Viszont mivel napközben a stiftes dezodorokat preferálom, gyűjtögetem az információt, hogy a jelenlegi dezodorom elhasználása után melyik legyen a következő, ezúttal már alumínium-mentes tesztalany. Valószínűleg a Nivea alumínium-mentes stiftes dezodorát fogom majd kipróbálni, amelyről olvastam pozitívumot és negatívumot is, de bízom benne, hogy nekem majd beválik.




Mi a véleményetek erről a témáról? Használjátok ezeket a dezodorokat? Tudtok bevált alumínium-mentes dezodort ajánlani?

7 megjegyzés:

  1. Nagyon jó kis cikk volt. Mostanában kezdtem el gondolkodni, hogy lehet váltani kéne. Éljen a tudatosság. Ez a Nivea megtetszett, azt hiszem legközelebb beruházok rá. :D Ártani nem árthat :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi!
      Alig várom, hogy elfogyjon a mostani dezodorom, és kipróbálom én is a Niveát.

      Törlés
  2. A fújós változatot teszteltem tavaly nyáron, nagyon gyér volt a hatása. Tény, h amúgy golyós párti vagyok, de ebből valamiért sprayt vettem, először talán jónak éreztem (szerintem az illata miatt csak, nagyon gyorsan elfogyott, rengeteget fújtam magamra), de a 2. felénél már tudtam, gyengén muzsikál és hihetetlen mennyiséget el lehet belőle fogyasztani pikk-pakk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi az információt Neked is! Hát bízom benne, hogy én leszek a kivétel, akinek azért bejön ez a dezodor...
      Találtál helyette bevált alumínium-mentes dezodort?

      Törlés
    2. MOst a Body Shop-os rózsaszín alumínium menteset használom, de már tettem bele némi szódabikarbónát, mert mióta 30 fokot is verdes(ett) a hőmérő higanyszála kevésnek bizonyult. De azért is praktikus, mert ha magadnál tartod és újra kened, elveszi a kellemetlen szagot, újra friss, illatos leszel. 850 forint, az ára se olyan vészes, mint a többi TBS terméknek.

      Törlés
  3. pont pár hete mutattam tesom a cikket, hogy mennyire károsak ezek a dezodorok, mivel pont újat kellett vennem mentem is keresgélni drogériában, de aztán megláttam, hogy milyen drágák=( plusz énis a stifteseket preferálom és olyat meg nem is láttam egyáltalán..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajjaj, nem is láttad itt Veszprémben ezt a Nivea deot?

      Törlés